Dumma flicka

Psykologens vĂ€nlighet gör ont. Hur kan vĂ€nlighet fĂ„ en att vilja lipa? Som nĂ€r man burit tunga saker i sin sjĂ€lsliga ryggsĂ€ck sĂ„ lĂ€nge. Dolt, inte kunnat visa, och först nĂ€r man fĂ„r en kram – sjĂ€lslig kontakt – brister allt och grĂ„ten kommer (Ă€ntligen).
Även om jag inte grĂ„ter, förstĂ„s. Och bristningen Ă€r inte synlig.

Hos E kan jag sÀga allt det dÀr jag annars inte vÄgar sÀga. Jag pratar om övergreppet. Det största sveket. Talar i staccaton. Traumatisering, dumma lilla flicka. Varför plÄgas jag fortfarande av flashbacks? Dessa mardrömmar, bÄde i vaket och sovande tillstÄnd. Min rÀdsla, vaksamhet. Har jag nÄgonsin bearbetat detta?
Jag vÄgar inte andas.

Efter samtalet Ă€r det vĂ€gning. VĂ„gmĂ€stare… Tre hekto upp. Det hettar i ansiktet. Jag vill ta bort sĂ„ mycket som möjligt av mig sjĂ€lv eftersom att jag inte stĂ„r ut med den jag Ă€r och den kropp som nedsmutsats av giriga hĂ€nder. Min kropp Ă€r inte min. Om jag existerar sĂ„ lite som möjligt minskar risken för att nĂ„got hemskt ska hĂ€nda.

Hemma igen, jag vÀrmer lunch. Jag lagar min egen mat sÄ att jag vet exakt vad som finns i den. Lagar mat sÄ att det rÀcker för tre dagar i taget, mÀter upp portioner pÄ vÄg och lÀgger i plastlÄdor. Travar i kylskÄpet. Dumma lilla flickebarn.
Äter under tystnad, i skam.

Skriv din kommentar hÀr